info@kotousvojtech.cz
+420 721 531 928

Mé rozhodnutí mezi grafikou a UX

25
Bře
2014
Posted by: VojtechKotous  /   Category: Blogování / Osobní rozvoj / Podnikání   /   Komentáře: 4

V poslední době se mě lidé často ptají, proč jsem se rozhodl zaměřit na grafický design, když se věnuji i použitelnosti a oboru UX jako takovému. V souvislosti s tím, se velmi často setkávám s názory, že mezi grafiky se již v dnešní době nemohu prosadit kvůli vysoké konkurenci, zavedeným známým jménům, obtížnosti získat první zakázku atd. Pomocí tohoto článku jsem se rozhodl sepsat odpověď, která má za úkol vše vysvětlit.

Nejprve pár slov o tom, jak jsem začínal

První a hlavní impuls, začít se realizovat na poli internetu, přišel v momentě, když jsem 25. 8. 2012 jel z Aše do Ostravy, abych navštívil čtvrtý ročník Internet Marketing srazu.“. Na této akci jsem se seznám s velmi zajímavými lidmi, například Honzou Kvasničkou, Jakubem Čižmařem a Davidem Lörinczem, kteří mě následně pracovně ovlivnili. Po nějaké době  jsem se do Ostravy pracovně přestěhoval. První tři měsíce jsem byl účastníkem stáže u Tomáše Koliby, kde jsem zlepšoval své dosavadní grafické znalosti a dovednosti. Původní plán byl takový, že po skončení stáže odjedu zpět do Aše. To se však nestalo a já jsem si pobyt v Ostravě protáhl o další čtyři měsíce, než jsem se přestěhoval do Prahy, kde v tuto chvíli stále působím.

V rámci svého vzdělávání jsem se účastnil i několika konferencí a srazů, i když se tématicky netýkali pouze grafiky. Důvod, proč jezdit na tyto akce byl jasný. Poznat co nejvíce lidí a řešit s nimi, co očekávají od grafika, jak si představují spolupráci a co je nejvíce na práci grafika štve. Celkově mi to pomohlo, získat co nejvíce informacích a poznat tak své potenciální klienty a zároveň zlepšit své služby. Dále mi tyto akce pomohli (a stále pomáhají) rozšířit si obzor i v dalších oborech a mít  větší přehled o práci dalších odborníků. Více informací o tom, co se údalo v mém minulém roce můžete najít v článku Rok 2013 – rok převratů a změn, kde je vše shrnuto.

Ve znalostech z použitelnosti vidím svůj hlavní přínos pro své klienty

Jak již bylo v úvodu naznačeno, o mně je známo, že jsem grafik co přijel z Aše a zajímá se i o obor UX. V rámci UX se zaměřuji především na použitelnost webů a e-shopů a na zvyšování konverzního poměru. Vzdělávat se v tomto oboru jsem se rozhodl hlavně z toho důvodu, abych lépe chápal svou práci a práci lidí, na kterou navazuji. Rozhodnutí vzdělávat se v tomto oboru bylo poměrně jednoduché, chtěl jsem dělat svou práci lépe. Vědět, proč je web navrhnutý tak jak je, a co má být hlavním účelem webu jsou věci, bez kterých se nedá dělat kvalitní a funkční grafický design. Například u e-shopů je důležité, aby byla vizuálně vytvořena celá konverzní cesta tak, aby opticky a podvědomě vedla lidi k dokončení objednávky. Podobných „pravidel“ je samozřejmě celá řada. Díky svým znalostem z uživatelské použitelnosti dokážu svým klientům vytvořit grafický vzhled, který bude funknční.

Mám obrovksou výhodu, že v tomto směru spolupracuji s Honzou Kvasničkou, který je považován za jednoho z nejlepších odborníků na dané téma. Většinu svých informací tak mám ověřených přímo z praxe a nejedná se pouze o teoretické znalosti. Nedávno se mnou vyšel i rozhovor: Vojtěch Kotous: Bez přesahu do použitelnosti se nedá udělat výdělečná a fungující grafika na mladypodnikatel.cz, kde většina otázek byla právě na téma rozhodnutí mezi grafikou a UX.

Proč jsem se rozhodl pro grafický design

A nyní to hlavní, proč jsem se tedy rozhodl pro grafický design jako můj hlavní obor. Vytvářet vzhled webu nebo e-shopu mě baví. Těší mě, když vytvořím něco, co ostatní lidé používají ke svému prospěchu a zároveň tak mohu říct, tohle jsem udělal já a lidé to používají. Pod označením „lidé“ myslím obě dvě strany. Jak majitele, tak i zákazníky. Ano, tento důvod by se mohl zdát poměrně „sluníčkový“, nicméně je pravdivý. Nyní však více racionální pohled na věc. Okolnosti se sešli tak, že mě grafika více přitáhla hlavně příležitostmi (i když si myslím, že to bylo spíše z původního nasměrování). V prostředí, kde jsem se ze začátku pohyboval, mě znali jako grafika a podle toho se odvíjeli i první zakázky. Až po delší době, a to zejména díky lidem z Markeťákova, se objevili přezdívky jako UX embrio nebo UX baby.

Musím se přiznat, že v jednu chvíli jsem měl i já sám problém s tím, že vlastně nevím, kdo jsem. V tom mi však pomohl workshop osobního brandingu od Jana Řezáče, pomocí kterého jsem si ujasnil myšlenky a kde jsem nasbíral potřebné informace, jak se začít profilovat. Dovolím si tvrdit, že jsem dokázal informace použít i v praxi. Lidé mě znají jako grafika co je z Aše a má přesah do použitelnosti. Ovšem u známých už přezdívky embrio a baby nezmizí nikdy.

A jak to vidíte vy? Myslíte si, že jsem se rozhodl správně? A jak na vás působím? Více jako grafik nebo více jako UX konzultant?

 

Vojtěch Kotous

Protože věřím, že výkon a efektivita lze využít všude, vytvářím design e-shopům a webům tak, aby co nejlépe pracoval pro váš vlastní cíl.

Komentáře: 4

  1. Mário Roženský 2014/03/26 at 00:35  /  Comment Reply

    Je jedno co si kdo myslí o tom co jsi. Budeš pouze to, co se sám rozhodneš být. Ukaž ostatním kdo jsi a ostatní tě tak budou brát.

  2. Jiří Rostecký 2014/03/29 at 18:24  /  Comment Reply

    Vojto, hezký článek (i když teda shoda přísudku s podmětem ti nic neříká :-P). Podle mě se branding v mnoha ohledech přeceňuje. Mně se u tebe naopak líbí to, že se snažíš skloubit dvě věci do jedné – UX a grafiku. Vždyť spolu přeci souvisí. Naopak to u tebe chápu jako velkou výhodu a nevím, proč by se nemohlo říkat, že Vojta Kotous je ten, co dělá pěknou grafiku, která je navíc použitelná a funkční. Nejsem specialista na branding, ale tebe si už takhle pamatuji. :-)

    • Vojtěch Kotous
      Vojtěch Kotous 2014/03/30 at 17:24  /  Comment Reply

      Děkuji Jirko za tvůj názor a zpětnou vazbu :-) Více informací o tom, jak mě lidi berou se vždy hodí. Za chyby se omlouvám, musím na nich zapracovat.


Leave a Reply to Mário Roženský Cancel Reply